Naar de logopedist en dan...

Verwijzing
Voor de meeste zorgverzekeraars geldt momenteel nog dat je uitsluitend op verwijzing van een huisarts of specialist doorverwezen kan worden voor onderzoek of behandeling bij een logopedist. In de toekomst gaat logopedie hoogstwaarschijnlijk voor alle zorgverzekeraars direct toegankelijk worden. U kunt dan rechtstreeks bij een logopedist terecht die vervolgens zal starten met een screening om te kijken of de logopedische behandeling meteen van start kan gaan of dat u eerst bij uw huisarts een afspraak moet maken. Zodra dit definitief is volgt hierover meer informatie op deze website.)

Aanmelding
Wanneer u zichzelf of uw kind aanmeldt voor logopedie zal gevraagd worden wat de klacht is.. Zolang er geen wachtlijst is kan er meteen een afspraak maken voor een intake gesprek.

Behandeling
Een behandeling duurt standaard een half uur. Wanneer het nodig is kunnen we besluiten om een uur te behandelen of om twee keer per week een afspraak te maken. De eerste afspraak is een vraaggesprek en zo mogelijk een onderzoek. Wanneer er uitgebreider onderzoek nodig is zullen daar meerdere afspraken voor nodig zijn. Na het onderzoek wordt de conclusie met u besproken en wordt beslist of er een behandeling volgt. Indien nodig kan de behandeling aan huis plaatsvinden. Tijdens de behandeling wordt er geoefend en het is de bedoeling deze oefeningen thuis te herhalen. Het verloop van de behandeling wordt regelmatig met u besproken. Het aantal behandelingen is afhankelijk van de soort en de ernst van de klacht.

Vergoeding
De behandeling wordt geheel of gedeeltelijk vergoed door uw zorgverzekeraar. Soms moet er van tevoren een machtiging worden aangevraagd. Afspraken hierover vindt u in uw polisvoorwaarden. De tarieven voor logopedie zijn wettelijk vastgesteld. In de nieuwe basisverzekering zit logopedie in het basispakket; zowel voor kinderen als voor volwassenen. U kunt er van uitgaan dat de praktijk een contract met alle zorgverzekeraars zal sluiten, mits de NVLF (Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie) een negatief advies hierover uitbrengt.

Privacy
De logopedist neemt kennis van feiten van vertrouwelijke aard. Binnen de logopediepraktijk wordt zorgvuldig omgegaan met deze informatie. Het privacyreglement van de NVLF zal worden nageleefd.

Klachten
Het klachtenrecht voor patiënten is vastgelegd in de Wet Klachtenrecht Cliënten Zorgsector. Het klachtenrecht van de NVLF is hieraan verbonden. De logopediepraktijk volgt de klachtenregeling van de NVLF.

Afmelden en verzuimregels
U bent verwezen door uw huisarts of specialist naar een logopedist voor behandeling van uw klacht(en). U maakt afspraken met de logopedist over het tijdstip van de behandeling(en). De logopedist reserveert voor u tijd en behandelruimte en behandelt u vervolgens. De kosten hiervoor worden in rekening gebracht, rechtstreeks bij u of bij uw zorgverzekeraar. Als u door omstandigheden niet op de afgesproken tijd voor behandeling kunt komen, dan zegt u dit ruim van tevoren af bij uw logopedist en maakt u een nieuwe afspraak. Hiervoor worden dan geen kosten in rekening gebracht, niet bij u en ook niet bij uw zorgverzekeraar of verzekeringsmaatschappij.

Als u niet afzegt of afzegt minder dan 24 uur voor de afgesproken tijd, dan zal de logopedist het “verzuimtarief” in rekening brengen.
Het verzuimtarief is 75% van het behandeltarief en moet door uzelf betaald worden. Uw zorgverzekeraar of verzekeringsmaatschappij betaalt dit niet.